HamidReza Ireh

حمیدرضا ایره

HamidReza Ireh

حمیدرضا ایره

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

دو کاربری که بصورت پیشفرض در هنگام نصب هر پایگاه داده اوراکل نصب می شوند، sys و system هستند. (البته تعدادی کاربر دیگر نیز ایجاد می شوند که آنها بصورت پیشفرض Lock هستند) کاربر sys که در اوراکل 11g به بعد باید با مجوز SYSDBA به پایگاه داده متصل شود. sys دارای بالاترین سطح دسترسی به پایگاه داده اوراکل می باشد. system کاربری است که تمامی مجوز های سیستمی لازم را تحت Role یا نقش DBA را دارد. این کاربر می تواند کاربران را ایجاد یا حذف کنید، به کاربران مجوز اهدا و یا از آنها بازپس بگیرد، ایجاد Tablespace ها و غیره. در ادامه تفاوت های این دو کاربر گفته شده است.

یک اسکیما (Schema) مجموعه ای از ساختارهای منطقی و اشیا پایگاه داده است. هر اسکیما تحت مالکیت یکی از کاربرن اوراکل می باشد و می تواند نامی مشابه با نام کاربر (مالک اسکیما) داشته باشد. کاربر SYS مالک اسکیمای SYSDBA و تمامی اشیا آن می باشد. هر کاربر مالک یک اسکیما است و اشیا اسیکما می توانند توسط دستور های SQL ایجاد شوند یا تغییراتی در آنها داده شود. در ادامه فهرستی از اشیا یک اسیکما آورده شده است:

در ابتدا چند تعریف را که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان می‌کنیم:
راملر (Rummler) و براک (Brache)  پیش‌تر اعلام کرده بودند که فرایند کسب‌وکار«مجموعه‌ای از اقدامات است که یک کسب‌وکار برای تولید یک محصول یا خدمت انجام می‌دهد». اگر این اقدامات بین واحدهای مختلف سازمان به گردش درآید به آن بین وظیفه‌ای (Cross-Functional) گفته می‌شود. چنانچه محصول تولیدشده برای مشتری خارج از سازمان باشد، یک فرایند اصلی است؛ در غیر این صورت، یک فرایند پشتیبانی محسوب می‌شود. این تعریف برای شروع خوب است ولی برای کاربردی شدن نیاز است تا محتویاتی به آن اضافه گردد.