HamidReza Ireh

حمیدرضا ایره

HamidReza Ireh

حمیدرضا ایره

معمولاً انتخاب یک License برای انتشار پروژه‌های اوپن سورس و یا محتوا کار سختی به نظر میرسد؛ برای همین تصمیم گرفتم تفاوت لایسنس‌های رایج را بررسی نموده و آن‌ها را طوری مطرح کنم که همه سریع و راحت بتوانند متوجه بشوند:

لایسنس GPL: اشتراک گذاری واقعی

لیسانس GPL نسخه ۲ و ۳ به طور خلاصه این را بیان می‌کنند که مصرف کننده میتواند (آزاده) که محصول را استفاده یا توزیع کند، با این محدودیت که کدی که نتیجه و مشتق این پروژه بوده و توسط مصرف کننده ایجاد شده باید با همین لیسانس در دسترس عموم قرار بگیره.

MIT License: اشتراک گذاری و با معرفی ناشر

این لیسانس به کسانی که از کد شما استفاده می‌کنند این اجازه را می‌دهد که به هر نحوی که خواستند از کد استفاده کنند و آن را تغییر بدند ولی باید تولید کننده را به عنوان مالک کپی رایت کد معرفی کنند. همینطور شما مسئولیتی در مورد چیزی که منتشر کردید نخواهید داشت.

Apache License: انتشار با حفظ حق امتیاز

لیسانس Apache مثل لیسانس MIT تنظیم شده، با این تفاوت که مالک لایسنس مجبور نیست تغییراتی که دیگران در کد انجام دادند را همراه با ذکر حق کپی رایت کسانی که تغییر را انجام دادند منتشر و توزیع کند. این کار دست مالک سایت را برای انتشار حق کپی رایت انحصاری خودش بر روی کل پروژه باز می‌گذارد!

Creative Commons: انتشار برای انواع محتوا

لیسانس Creative Commons میتواند بر روی انواع محتوا(عکس، متن، آثار هنری یا multimedia) ارائه بشد و ارائه دهنده لیسانس میتواند بسته به نظر خودش حق استفاده تجاری یا تغییر در محصول را به مصرف کننده بدهد یا آن را ممنوع کند. همیشه معرفی مالک لایسنس اجباری هست و دارای بیشترین انعطاف پذیری می‌باشد.

نحوه استفاده از این لایسنس‌ها

لایسنس Creative Commons به صورت یک تصویر، لینک و توضیح کوتاه در اختیار شما قرار می‌گیرد که میتوانید آن را در اینجا تولید نمایید. لایسنس‌های دیگر، باید به صورت فایل متنی با نام LICENSE یا LICENSE.txt در ریشه پوشه پروژه قرار بگیرد. در لایسنس MIT باید آن را ویرایش کنید و سال قرار دادن لایسنس و نام محصول را اضافه کنید. همینطور توصیه شده که در چند خط اول هر فایل پروژه نام لایسنس و توضیح مختصر آن اضافه شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی